-
Ilość odwiedzin: 2511134Standardy ochrony małoletnich
-
Artykuł archiwalny
2024-08-13 14:41:16
Standardy Ochrony Małoletnich
Standardy Ochrony Małoletnich w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej
w InowrocławiuStandardy Ochrony Małoletnich określają reguły i zasady związane z zapewnieniem bezpieczeństwa małoletnim ze strony pracowników oraz innych osób współpracujących
z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Inowrocławiu. Wprowadza się je w celu ochrony przed krzywdzeniem oraz ochrony godności i poszanowania praw małoletnich.Niniejsze Standardy opracowano i wdrożono na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 i art. 22b-22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
1.
Ilekroć w niniejszym dokumencie Standardów Ochrony Małoletnich, zwanych dalej Standardami jest mowa o:
- Dyrektorze– należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Inowrocławiu, - Ośrodku należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Inowrocławiu, - Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę
w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Inowrocławiu, - Innej osobie współpracującej z Ośrodkiem - należy przez to rozumieć osobę świadczącą pracę na umowę zlecenie, wolontariusza, osobę odbywającą praktyki lub staże, osoby realizujące zadania na podstawie umów na realizację usług na rzecz klientów Ośrodka,
- Małoletnim/ dziecku – należy przez to rozumieć osobę poniżej 18 roku życia,
- Rodzicu - należy przez to rozumieć również opiekuna prawnego oraz osobę/organ sprawujące pieczę zastępczą nad Małoletnim,
- Dane osobowe małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego zgodnie z zasadami RODO,
- Przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących,
w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą, - Krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika i inną osobę współpracującą z Ośrodkiem lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
2.
- Pracownicy/ inne osoby współpracujące z Ośrodkiem mający bezpośredni kontakt
z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz
w sposób uprzejmy i kulturalny. - Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy.
- Pracownicy/ inne osoby współpracujące z Ośrodkiem, o których mowa w pkt 1 mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
- Pracownicy/ inne osoby współpracujące z Ośrodkiem, o których mowa w ust. 1 powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt
z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.
3.
- Pracownicy oraz inne osoby współpracujące z Ośrodkiem w ramach wykonywanych obowiązków służbowych zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego, monitorują sytuację i dobrostan dziecka oraz działają wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Ośrodka, w tym niniejszych Standardów oraz swoich uprawnień i kompetencji.
- Do standardów zapewniających bezpieczne relacje pracowników i innych osób współpracujących z Ośrodkiem z małoletnimi należą:
- Traktowanie małoletniego z szacunkiem, cierpliwością, życzliwością, wyrozumiałością
i godnością, a zarazem ze stanowczością i konsekwencją
w zakresie przestrzegania obowiązujących w Ośrodku i społeczeństwie zasad postępowania, norm moralnych oraz przepisów prawa, - Niestosowanie przemocy wobec małoletniego w żadnym przypadku,
- Utrzymywanie adekwatnej do sytuacji relacji z małoletnim, w tym każdorazowe, wnikliwe rozważenie, czy działanie podjęte wobec małoletniego jest stosowne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe względem innych małoletnich,
- Niestosowanie praktyk w celu zawstydzenia małoletniego, lekceważenia lub upokorzenia,
- Zachowanie przez pracowników/ innych osób współpracujących z Ośrodkiem
w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, które dotyczą małoletnich, - Używanie danych osobowych małoletniego, w tym jego wizerunku, wyłącznie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego czy faktycznego, o ile przepisy szczególne nie przewidują inaczej,
- Wspieranie rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych w procesie wychowania małoletniego,
- Wpajanie małoletnim zasad kultury osobistej oraz wpływ na kształtowanie aprobowanych społecznie postaw,
- Reagowanie na zachowanie małoletniego w sposób adekwatny do okoliczności i jego możliwości psychofizycznych, w tym dostosowanie formy komunikacji do małoletniego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub z niepełnosprawnością.
4.
Pracownikom oraz innym osobom współpracującym z Ośrodkiem bezwzględnie zabrania się:
- Nawiązywania z małoletnimi jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składania im propozycji lub kierowania wobec nich komentarzy o takim charakterze,
- Udostępniania małoletnim treści erotycznych i pornograficznych,
- Proponowania i udostępniania małoletnim napoje alkoholowe, energetyki, wyroby tytoniowe, narkotyki, tzw. dopalacze, ani innego rodzaju używki,
- Ujawniania osobom nieuprawnionym informacji wrażliwych dotyczących małoletniego,
- Utrwalania wizerunku małoletniego dla celów prywatnych oraz ujawniania jego wizerunku osobom nieuprawnionym. Wyjątkiem jest udokumentowanie materiału wizualnego lub głosowego dla organów ścigania w celu ujawnienia przestępstwa wobec małoletniego,
- Zawstydzania, upokarzania, lekceważenia małoletniego poprzez np. podnoszenie na niego głosu w sytuacji, która tego nie wymaga z punktu widzenia jego bezpieczeństwa,
- Wykorzystywania przewagi fizycznej lub psychicznej wobec małoletniego poprzez przymuszanie, zastraszanie bądź groźby,
- Wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletnich lub jego rodziców bądź opiekunów,
- Przeprowadzania rozmowy w sposób nachalny mogący wywołać niepotrzebne cierpienie
w stosunku do małoletniego, - Zapraszania i przyjmowania małoletnich lub ich rodziców do swojego mieszkania.
5.
Fizyczny kontakt pracownika Ośrodka z małoletnim jest dopuszczalny wyłącznie jako reakcja na realne potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględniając przy tym jego wiek, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny oraz wymogi związane z pracą z małoletnim o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub z niepełnosprawnością.
- Kontakt fizyczny pracownika Ośrodka z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, ani wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją dla małoletniego lub wynikać
z relacji władzy. - Kontakt fizyczny pracownika socjalnego lub asystenta rodziny z dzieckiem może być uzasadniony w szczególności w razie, gdy zachodzi potrzeba:
- Udzielenia dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej,
- Udzielenia pomocy małoletniemu z niepełnosprawnością, np. w czynnościach higienicznych lub poruszaniu się,
- Rozdzielenia bijących się dzieci.
6.
Kontakt pomiędzy pracownikiem/ inną osobą współpracującą z Ośrodkiem, a małoletnim poza godzinami pracy jest
- W razie gdy zachodzi konieczność kontaktu z małoletnim lub jego rodzicem poza godzinami pracy, dozwolone jest używanie tylko służbowego telefonu, służbowego adresu e-mail lub służbowego komunikatora, chyba że kontakt osobisty jest niezbędny, z uwagi na szczególnie uzasadnione okoliczności.
7.
- W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik/ inna osoba współpracująca z Ośrodkiem ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Dyrektora o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
- Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 1 powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik/ inna osoba współpracująca z Ośrodkiem powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik/inna osoba współpracująca z Ośrodkiem nie jest już obecny
w danym dniu w siedzibie Ośrodka, ma obowiązek przekazać informację telefonicznie. - Osoba zgłaszająca podejrzenie krzywdzenia małoletniego powinna następnie nawiązać kontakt z pracownikiem socjalnym nadzorującym teren miejsca zamieszkania małoletniego oraz w zależności od potrzeb z asystentem rodziny, w celu ustalenia czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na podstawie art. 12a ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy domowej. - W dalszej kolejności należy podjąć decyzję jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz czy zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Jeżeli zaistnieją ku temu przesłanki Dyrektor MOPS niezwłocznie kieruje wniosek, o którym mowa wyżej do właściwych organów. - Obowiązki określone w ust. 1- 4 nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z postanowieniami § 8.
8.
- Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza „Niebieska Karta – A” spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystentach rodziny zatrudnionych
w MOPS. - W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy MOPS, o których mowa w ust. 1 mają obowiązek wypełnić formularz „Niebieskiej Karty – A” niezwłocznie po powzięciu informacji
o zaistnieniu ku temu przesłanek. - Wypełniając formularz „Niebieskiej Karty – A” pracownik MOPS stosuje zasady wynikające
z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz „Niebieskiej Karty – B”. - Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” pracownik wszczynający procedurę „Niebieskie Karty” ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie pięciu dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy MOPS.
9.
- W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
- Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz asystent rodziny realizujący swoje zadania w stosunku do rodziny, w której wystąpił przypadek krzywdzenia małoletniego.
- W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.
10.
- Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Ośrodka.
- Niezależnie od obowiązku określonego w ust.1, Dyrektor wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
i organizację pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego. - Pracownikiem, o którym mowa w ust. 2 może być w szczególności pracownik Ośrodka będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego.
11.
- Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
- Rejestr, o którym mowa w ust.1 przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.
- Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru,
o którym mowa w ust.1.
12.
- Niniejsze standardy podlegają weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności nie rzadziej niż raz na 2 lata.
- Weryfikacja, o której mowa w ust. 1 dokonywana jest przez Dyrektora MOPS lub osobę przez niego wyznaczoną.
- W wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 2 sporządzany jest raport ewaluacyjny,
w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.
13.
- Osobę odpowiedzialną za zapoznanie pracowników/innych osób współpracujących
z Ośrodkiem ze standardami wyznacza Dyrektor. - Każdy z pracowników/innych osób współpracujących z Ośrodkiem składa oświadczenie
o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Ośrodku.
14.
- Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone na tablicy ogłoszeń mieszczącej się w siedzibie Ośrodka przy ul. Św. Ducha 90
w Inowrocławiu oraz w siedzibach Terenowych Zespołów Pracy Socjalnej. - Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w ust.1, pracownicy/ inne osoby współpracujące z Ośrodkiem, które bezpośrednio pracują z małoletnimi mają obowiązek zapoznać małoletnich ze standardami w sposób przystępny do ich wieku i możliwości intelektualnych.
Informacje o artykule
Autor: Zredagował(a): Sebastian Templin Data powstania: 13.08.2024 14:41 Data ostatniej modyfikacji: 13.08.2024 14:43 Liczba wyświetleń: 49 Artykuły archiwalne
Lp. Tytuł Data modyfikacji Zredagował 1 Standardy Ochrony Małoletnich 13.08.2024 14:41 Sebastian Templin - Dyrektorze– należy przez to rozumieć Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej